Vegan carpaccio op 2 manieren

Zoek je een lekker gerechtje voor tijdens de feestdagen? Wat dacht je van vegan carpaccio? Er zijn vele manieren om een plantaardige draai aan het gerecht te geven. Zo kun je carpaccio nabootsen met watermeloen, komkommer, courgette… Ik koos voor rode bieten en een kant en klare versie uit de winkel. Beiden zijn zalig!

Rode bieten

Voor deze versie gebruikte ik gekookte bieten die je kunt vinden op de groentenafdeling van de supermarkt. Deze zijn vacuum verpakt en dus al gekookt. Je hoeft ze alleen in heel dunne plakjes te snijden en klaar!

Kant en klare carpaccio

Deze plantaardige carpaccio kocht ik bij Jumbo, zoals ik hier eerder liet zien. Ik hoorde er vooraf heel uiteenlopende meningen over. Van heel erg lekker tot vies. Gelukkig: ik vind ‘m echt heel erg lekker. De plakjes zijn flinterdun, een beetje stretchy en je kunt de plakjes makkelijk om je vork wikkelen en zo van alles wat (pijnboompitjes, rucola, vegan Parmezaanse kaas) meeprikken. Zeer geslaagd wat mij betreft!

Vegan Parmezaanse kaas

Voor deze twee versies van carpaccio gebruikte ik de vegan Parmezaanse kaas aan een stuk genaamd Prosociano wedge van Violife, deze is in de meeste supermarkten verkrijgbaar. Ik vind ‘m erg lekker, het smaakt goed! Je kunt deze raspen maar ook met een dunschiller of kaasschaaf in dunne krullen snijden.

Afdrukken

Vegan carpaccio op 2 manieren

  • Variatietip: verdeel er wat vegan pesto (bijvoorbeeld van het merk Costa Ligure, verkrijgbaar bij Albert Heijn over.
  • Pijnboompitten te duur? Vervang ze door zonnebloempitten of fijngehakte cashew- of pistachenootjes.
  • Auteur: Suzanne
  • Genoeg voor: 4 personen 1x
Scale

Ingrediënten

  • handje pijnboompitten
  • of 2 gekookte rode bieten of 2 pakjes plant based carpaccio van Good & Green
  • 2 handjes rucola
  • 5 eetlepels olijfolie
  • 1 eetlepel balsamico azijn
  • Violife Parmezaanse kaas, met een dunschiller gemaakte krullen

Bereidingswijze

  • Rooster de pijnboompitjes kort in een droge koekenpan tot ze beginnen te kleuren.
  • Meng de balsamico azijn met de olijfolie.
  • Als je de versie met rode bieten gebruikt: snij de rode bieten in zo dun mogelijke plakjes.
  • Verdeel de plakjes rode biet of de plakjes vegan carpaccio over de borden.
  • Verdeel de geroosterde pijnboompitjes, rucola en krullen vegan Parmezaanse kaas erover.
  • Verdeel als laatste het azijn/olie mengsel erover en serveer.
Print Friendly, PDF & Email
Deel:
Vorig artikel Volgend artikel

geen reacties

reageer