F.A.Q.

Ben je nou vegetariër of veganist? Wat is eigenlijk het verschil? Krijgen je huisdieren dan ook geen vlees? En waar staat eigenlijk tbsp en tsp voor in sommige recepten? Dit is maar een greep van de vragen die ik regelmatig krijg via mail, reacties hier op de website of via social media. Ik besloot ze te bundelen in deze F.A.Q. Het wordt nog aangevuld met nog meer vragen en antwoorden, maar voor nu kun je alvast onderstaande bekijken. Heb jij ook een vraag? Stel ‘m gerust! Dan kan het beste via een mailtje via deze pagina.

Ben je nu vegetariër of veganist?

Ik ben veganist. Maar lees vooral verder, ik leg je uit hoe ik 28 jaar heb gedaan om die weg af te leggen:

Op mijn tiende besloot ik na het zien van een documentaire over slachthuizen dat ik vegetariër wilde worden. Ik was zo geschokt toen ik de link legde tussen dieren en dat wat ’s avonds bij het eten op mijn bord lag, dat ik het daarna niet meer gegeten heb.

Ik als jong meisje met onze schapen. Ik kon er toen al niet bij: hoe kun je die nou opeten?

Ik heb sinds die dag dus geen vlees meer gegeten, nog wel de eerste vier jaar vis. Daar stopte ik dus ook mee toen ik 14 was. Rond mijn 30e werd ik me bewuster van wat er precies in voeding zit: ik schapte als eerste gelatine. Deze stof wordt gemaakt van beenderen en huiden van voornamelijk zoogdieren en komt voor in veel producten. Zo zit het vaak in toetjes, in slagroom en bakkersproducten en in veel soorten drop en snoep.

Iets later begon ik strenger te worden wat betreft E-nummers en de stoffen karmijn en schellak. Karmijn/E120 wordt gebruikt in bijvoorbeeld roze koeken en M&M’s. Het is een kleurstof die wordt gewonnen uit een soort schildluis, de Cochenilleluis. In feite wordt deze rode kleurstof gekregen door fijngestampte lijfjes en eitjes van deze luizen. Schellak/E904 is afkomstig van de afscheiding van schildluizen. Het zorgt voor een glimmend laagje op snoepgoed.

Kaas begon beetje bij beetje voor mij een grijs gebied te worden. Ik begon me te realiseren wat stremsel was en ik zag het een paar jaar door de vingers. Stremsel wordt gemaakt van de enzymen die worden gewonnen uit de lebmaag van kalveren. Thuis stapte ik waar het kon over op vegetarische kaas: daarbij wordt gebruikt gemaakt van microbieel stremsel. Buiten de deur zag ik het lang door de vingers.

Tot in oktober 2016, toen ik voor het eerst mee deed aan de VeganChallenge: 30 dagen vegan eten en drinken. Ik nam me voor om na die challenge geen ‘gewone’ kaas meer te eten, ook niet buiten de deur. Ik hield dat vol!

Tijdens de tweede VeganChallenge in april 2017 gooide ik het roer om: ik wilde helemaal geen kaas meer. En geen melk, geen boter, geen eieren: ik bleef na die 30 dagen vegan. Dus het antwoord op deze vraag is dat ik veganist ben. Op wateetjedanwel.nl zul je wel vegetarische recepten vinden. Dat komt dus omdat ik voor april 2017 als vegetariër door het leven ging en pas op mijn 38e de stap heb gemaakt naar het veganisme.

Wat is het verschil tussen vegetarisme en veganisme?

Kort gezegd: een vegetariër eet geen vlees (en meestal ook geen vis, gevogelte of kip) en een veganist eet daarnaast ook geen zaken als zuivel, eieren en honing: niets dierlijks dus.

Binnen het vegetarisme zijn verschillende soorten:

Lacto-ovo vegetariër
Eet geen vlees, vis of gevogelte, maar wel eieren, melk en kaas. Dit is meest voorkomende vorm van vegetarisme.

Pestotariër
Eet geen vlees, gevogelte en zuivel maar wel vis.

Pollotariër
Eet geen vlees, vis en zuivel maar wel gevogelte.

Een veganist eet en gebruikt geen enkel dierlijk product maar alleen plantaardig. Geen vlees, vis of gevogelte, zuivel, kaas en ook geen honing. Ook draagt een veganist geen leer, zijde of wol.

Mis je het niet?

Eerlijk? Ik ben niet gestopt met vlees eten omdat ik het niet lekker vond: integendeel! Als klein meisje kon mijn moeder me heel blij maken door mijn geliefde koteletjes te maken waar ik aan tafel van smulde met ketchup erbij. Of een biefstukje, een schnitzel, knakworstjes: heerlijk vond ik het. Maar toen ik op 10-jarige leeftijd de link legde tussen wat er op mijn bord lag en waar dat vandaan kwam was ik geschokt: hoe kun je nou zoiets liefs eten? Een groot deel van mijn jeugd bracht ik letterlijk door tussen de dieren. Toen we verhuisden naar een groter huis met een groot weiland erbij, hing ik daar dagelijks rond. We hadden schapen, soms lammetjes, geitjes, kippen, honden en op de weilanden naast ons stonden paarden en koeien.

Zo maakte ik vroeger regelmatig mijn huiswerk: achter ons huis in het weiland tussen de schapen, geiten en andere dieren. Friends, not food!

Ik was op jonge leeftijd al zeer begaan met dieren en ben dat nog. I don’t eat food with a face, zeg ik altijd om het kort samen te vatten.

Maar dat missen dus. Nee. Ik vind het ook niet moeilijk om geen vlees, vis, kip en nu dus ook geen zuivel en eieren meer te eten. Lastig more like, buitenshuis. Maar missen: zo zou ik het niet omschrijven. Ik heb het geaccepteerd.

Hoe zit het met vitamine tekort?

Iedereen is anders en ik wil absoluut benadrukken dat ik geen dokter ben, maar mijn eigen opvatting is dat een mens prima zonder vlees, vis en zuivel kan met een hele grote dikke maar: mits je gezond en gevarieerd eet en vitamine B12 slikt. Deze vitamine is heel belangrijk voor mensen die geen dierlijke producten eten. Deze vitamine komt voornamelijk voor in dierlijke producten zoals vlees en melkproducten, dus is het voor vega’s en vegans heel belangrijk deze via een andere manier tot zich te nemen. Zelf slik ik dagelijks een vitamine B12 tablet.

OMEGA 3 UIT ALGEN
Mede doordat steeds meer mensen voor een vegan lifestyle kiezen, wordt het gebruik van algen uit Omega-3 steeds populairder. We weten allemaal dat Omega-3 vetten heel belangrijk voor ons lichaam zijn, met name voor het hart, hersenen en de ogen. Zelf slik ik naast vitamine B12 dagelijks een capsule Omega van Testa. En het mooie is: er heeft geen vis het leven voor hoeven laten, ze worden gemaakt van algenolie.

Deze capsules zijn helemaal vegan én betaalbaar. Binnenkort meer hierover, maar voor nu: profiteer van 10% korting bij aankoop van de capsules van Testa met de code wateetjedanwel! Klik op de afbeelding hieronder of hier om ze te bestellen. Doen!

TWIJFELS?
Twijfel je of jij genoeg hebt aan bovenstaande? Raadpleeg dan altijd je huisarts. Een eenvoudige bloedtest kan aangeven hoe het zit met de vitamines in jouw lichaam. Wat heb je nodig, waar heb je geen tekort aan? Het is voor iedereen weer anders. Volg altijd je verstand!

Krijgen jouw huisdieren wel vlees?

Jazeker! Het is aan iedere huisdiereneigenaar (of in het geval van katten aan het personeel) om dit te beslissen, maar dieren eten nu eenmaal andere dieren in de natuur. En zo zit het lichaam en de spijsvertering van bijvoorbeeld een kat nu eenmaal in elkaar. Ik geef mijn katten daarom kattenvoer en soms ook verse kip of vis.

Wat stom dat je als vega(n) iets wil eten dat op vlees lijkt!

Tja: leven en laten leven is mijn motto, pun intended. Als een nep-hamburger of een plantaardige biefstuk ervoor zorgt dat er mensen minder moeite hebben om vlees te laten staan én er dus geen dieren voor het leven hoeven laten, wat is dan het probleem? Ik zie het als iets positiefs en eet zelf graag vervangers die op the real thing lijken. Saté, kippensoep zelfs filet Americain: fantastisch toch dat dat allemaal in plantaardige/vegetarische vorm in de schappen ligt? De drempel wordt daarmee enorm verlaagd om vleeseters/parttime vega’s over de streep te trekken om eens iets anders dan vlees te proberen!

Wat kun of wil je niet meer horen?

Sla heeft ook gevoel! Eet je nog wel vlees-tomaten? Badum tss… Typische (vaak goedbedoelde) grappen waar de meeste vega’s en vegans heel wat keren te horen krijgen. Ik schreef er hier een artikel over.

Illustratie: Suzanne den Toom

Waarom maak je ditofdat/zusenzo niet zelf?

Omdat ik een motto heb: gemakt dient de mens. Ik probeer voor bezoekers op wateetjedanwel.nl ook mee te denken uit het oogpunt van drukte. Zeker gezinnen met kinderen hebben lang niet altijd de tijd om zelf allerlei sausjes te maken of zelf brood te bakken. In een ideale wereld: ja, natuurlijk. Hoe meer zelfgemaakt hoe beter! Maar realistisch gezien? Een pakje of een zakje hier en daar: prima. En trouwens, pakjes die stijf staan van de e-nummers zul je mij niet snel zien kopen. Ik probeer E621 zo veel mogelijk te vermijden, helemaal wanneer dit als één van de eerste wordt genoemd in de ingrediëntenlijst. Ken je dit E-nummer? Het staat ook bekend als vetsin en zorgt ervoor dat je meer eet: het is een smaakversterker. Door dit goedje is het bijvoorbeeld mogelijk dat je onbedoeld ineens de bodem van die zak chips ziet: je blijft door eten, omdat het zo lekker is.

Pakjes en zakjes die ik dan wél af en toe gebruik zijn die uit de biosuper. Deze zijn meestal helemaal prima. Of de ‘natuurlijk lekker’ maaltijdmixen van Knorr, die je in de supermarkt kunt kopen: een lekkere en prima basis voor spaghetti bolognese. Deze mixen zijn vegetarisch en in veel gevallen vegan. Ik zeg altijd maar: gebruik je gezond verstand!

Hoeveel calorieën zitten er in de recepten die op wateetjedanwel.nl staan?

Sorry, ik heb werkelijk geen idee. In een vaag verleden heb ik diëten gevolgd waarbij ik ze telde. Voor de een werkt het, voor de ander niet: ik voel me er prettig bij om mijn gezond verstand te volgen en niet teveel en niet te vaak te slecht te eten. Dus wat betreft calorieën, die staan niet vermeld.

Er zit suiker in dit recept! Gif!

De meningen zijn verdeeld: suiker is het nieuwe roken, lijkt het soms wel. En ik geloof ik zeker wel dat er een kern van waarheid in zit dat suiker niet gezondste is. Maar als gif zie ik het niet, mits je het met mate neemt. En soms, heel soms dan staat er hier een lekkernij op waar wel een behoorlijk paar scheppen suiker in gaan ja. Omdat het leven soms gewoon ook een feestje mag zijn. Gelukkig staan er ook heel veel andere recepten die wat meer gezond zijn!

Wat is een cup? En waar staat tsp en tbsp voor?

Dit zijn Amerikaanse inhoudsmaten: tbsp staat voor tablespoon en tsp voor teaspoon. Ik krijg wel eens de vraag hoeveel gram een teaspoon zout is. Het is lastig te zeggen: een teaspoon zout heeft een ander gewicht dan een teaspoon meel. Het loont de moeite om een setje cups en maatschepjes aan te schaffen. Deze kun je al voor heel weinig bij winkels als Action en IKEA kopen. Tegenwoordig zet ik er waar mogelijk bij hoeveel gram of ml. iets is, maar bij recepten van langer geleden kan het zijn dat het alleen staat aangeven in Amerikaanse inhoudsmaten.

Deze maatschepjes en maatlepels heb ik ooit bij Albert Heijn gekocht. Ze zijn vaatwasmachinebestending en kunnen tegen een flink stootje!

Share: