De VeganChallenge: zo bereid je je voor

Volgende week zondag is het zover: dan gaat de VeganChallenge weer van start! Dit is een uitdaging die je aan kunt gaan waarbij je 30 dagen lang veganisme ontdekt. Je eet en drinkt daarbij geen melk, geen boter, geen kaas, geen eieren: geen enkel dierlijk product. Zelf deed ik twee keer mee voor ik de definitieve stap maakte van vegetariër naar veganist. In dit artikel geef ik je tips die je helpen om je goed voor te bereiden op deze mooie uitdaging. 

Al ruim 2000 mensen hebben zich op dit moment ingeschreven om mee te doen. Overweeg jij het ook? Doen! Wat mij betreft is het een hele goede manier om kennis te maken met veganisme. Tijdens de 30 dagen zul je beseffen in hoeveel producten dierlijke ingrediënten zitten. Je zal je verbazen over de vele vegan opties die er bestaan en hoe lekker plantaardig eten en drinken kan zijn. Je moet alleen even weten hoe. Oh en het toffe vorkje met vegan er op op de foto hierboven kreeg ik cadeau van Stephanie van Zielsveel. Neem er eens een kijkje, er zijn ook andere varianten verkrijgbaar!

Koffie met warme opgeklopte melk

Je moet bijvoorbeeld gewoon even weten hoe je tóch een echt lekker bakkie koffie met warme melk kunt blijven drinken. Want dat was voor mij toch wel het grootste struikelblok die me ervan weerhield om de stap te maken. En uit de reacties die ik het afgelopen jaar heb gekregen weet ik dat ik daar bij lange na de enige niet in was. Daarom als eerste deze supertip: ga naar de supermarkt en loop naar de houdbare zuivel. Daar zie je grijze pakken staan van het merk Oatly, met daarop vermeld barista. Wacht, ik laat het je even zien:

Dit is havermelk die speciaal bedoeld is om te gebruiken in je koffie. Klop ‘m op met een opklopper of in je electrische melkopschuimer en je zult versteld staan. De smaak is heerlijk en de melk is romig. Wat mij betreft een gamechanger als het aankomt op plantaardige melk.

Kaas

Een lastige: veel mensen die ik spreek over veganisme die zelf niet veganist zijn verzuchten: ik wil het wel, maar kaas. Ik kan het begrijpen: ook ik zag er tegenop om voorgoed vaarwel te zeggen tegen ciabatta’s met gesmolten mozzarella uit de oven, tosti’s met kaas, feta in salades en Parmezaanse kaas over de pasta. Ik las dat wanneer je er mee stopt je het al snel niet meer gaat missen. Sure, dacht ik, die mensen hielden gewoon niet zo van kaas zoals ik doe. Maar ik kan je beloven: het naar kaas snakken vervaagt. Het gaat weg. Echt. Dat komt door het stofje caseïne dat verslavend werkt en aan je hersenen doorgeeft ‘meer, meer!’ zodra jij een stukje kaas eet.

Het neemt dus echt af. Toch merkte ik dat ik soms trek had aan iets kazigs in bepaalde gerechten. En ook uit interesse, zo van ‘smaakt dat nou een beetje, kaas zonder dierlijke ingrediënten?’ Ik heb het afgelopen jaar veel, véél soorten veganistische kaas geprobeerd. Ik kan je al meteen zeggen dat vrijwel alle versies uit de winkel niet te doen zijn. Natuurlijk, smaken verschillen. Maar de enige die ik écht een beetje te pruimen vind en dan alleen gesmolten is de cheddar van het merk Vegan Deli (onder andere te koop bij Ekoplaza) die ik gebruikte om deze vegan kaassouffles te gebruiken.

Een veel beter idee is het om kaas zelf te gaan maken. Vooral Parmezaanse kaas (die ik na anti-vegan kritiek Parmezaanse Baas ben gaan noemen) is supermakkelijk om te maken en smaakt zo goed over je bordje pasta.

Nog een favoriet die ik hier zeer regelmatig maak is vegan feta die je in de oven bereidt. Super lekker bij allerlei gerechten en ook zo om te snacken vind ik ‘m onweerstaanbaar.

En hoewel ik nog meer vegan kaas heb gemaakt wil ik als laatste ook nog even de No-zarella noemen. Komt heel dichtbij mozzarella en is zo lekker in een caprese salade bijvoorbeeld.

Edelgistvlokken

Aansluitend op kaas wil ik zeker de edelgistvlokken benoemen. Deze geven gerechten en snacks een hartige, kazige smaak. Edelgistvlokken: het klinkt niet aantrekkelijk maar geloof me, als je eenmaal de switch hebt gemaakt naar veganisme is er een grote kans dat dit een permanent plekje krijgt in jouw keukenkast. Bij mij in elk geval wel! Wat het precies is en waar het van gemaakt is? Dat leg ik in dit artikel uit.

Wat je er zoal mee maakt? Ik laat het je zien:

Vegan quiche – recept

Vegan popcorn met kaassmaak – recept

Yoghurt en kwark

Een ook veelgehoorde drempel tot veganisme “maar ik ben zo dol op mijn schaaltje muesli met yoghurt/melk/kwark, dat wil ik niet missen”. Sta open voor andere smaken. Sommige mensen gruwelen van de smaak van soja yoghurt en dat snap ik: sommige merken hebben een heel muffe, weeïge smaak. Maar er is zoveel meer, producten die echt wel lekker zijn. Wat dacht je van kokos,- of haveryoghurt? Deze van het huismerk van Jumbo bijvoorbeeld zijn zo onwijs lekker.

Of probeer eens de kwark achtige Go On van Alpro. Experimenteer er gewoon op los en mocht je op zoek zijn naar budget opties: ook winkels als Aldi hebben tegenwoordig plantaardige yoghurt.

Eieren

En nog eentje die lastig is voor veel mensen: eieren. Ik geef toe: het water loopt me nog steeds in mijn mond wanneer ik bijvoorbeeld scroll langs mijn Instagram feed en ik zo’n Boomerang gifje zie van een spiegelei waarbij een mes in een eigeel prikt en dat er vervolgens zo uit loopt. Maar is het het me waard om dan maar te denken: fuck it, ik ga naar de supermarkt en koop een doos eieren om ook zo’n spiegelei te maken? Absoluut niet. De beelden van haantjes die door de versnipperaar worden gegooid en bijna kale kippen die hun korte leven op elkaar gepropt slijten in donkere stallen doen mijn eetlust direct zakken. Nee hoor, geen ei voor mij. Er zijn zát alternatieven. Precies dat voorbeeld wat ik net gaf wordt lastig, maar verder: zo’n beetje alles is te vervangen.

Zeker in baksels is ei helemaal niet nodig. Per 1 ei kun je in cakes en bananenbrood en dergelijke ook prima 1/4 cup oftewel 60 ml. appelmoes gebruiken. Ik gebruik zelf gewoon het goedkoopste merk appelmoes, omdat je dat toch verder niet proeft. Ook kun je speciale ei-vervangers kopen dat uit poeder bestaat dat je even aan moet lengen met water, of je gebruikt lijn- of chiazaad. Mogelijkheden genoeg en ik die heb ik allemaal op een rijtje gezet in dit artikel.

Vitamines en mineralen

Ook zo één: veel mensen denken dat veganistisch leven minder goed is voor de gezondheid dan wanneer je wel dierlijke producten eet. Helemaal niet waar. Je moet alleen in de gaten houden dat je de stoffen binnenkrijgt die je niet (zo makkelijk) opneemt met plantaardig eten. Ik heb een poosje geleden een gesprek gehad met een dieëtist over mijn veganistische lifestyle.

diëtist, dieet dit dieet dat, intakegesprek bij de diëtist

Daarna heb ik mijn bloed laten onderzoeken via de huisarts. Ik heb mijn inname van vitamines en supplementen daarop aangepast. Wat ik precies slik en waarom kun je in dit artikel lezen. Ik wil wel benadrukken dat dit heel persoonlijk is en de enige manier om er achter te komen waar jouw lichaam behoefte aan heeft is een bloedonderzoek.

diëtist, dieet dit dieet dat, intakegesprek bij de diëtist

Vleesvervangers

Er is een groep mensen die er tegen is: het zou teveel lijken op vlees en daarom is het niet vegan-waardig. Ik vind dat regelrechte onzin: al lijkt iets enorm op the real thing, beter toch? Zolang er maar geen dieren voor hebben geleden! Er zijn zulke goeie plantaardige vleesvervangers op de markt, het is zo fijn dat je daarmee een gerecht zo eenvoudig kunt veganizen. Wat dacht je van de plantaardige hamburger die je bij AH kunt kopen die zelfs een beetje ‘bloedt’ tijdens het bakken en ja, ik weet: dat klinkt smerig maar serieus, hoe dichtbij the real thing wil je het hebben? Het is 100% plantaardig en de burger die vervolgens op je bord ligt is niet te onderscheiden van het echie. Is dat niet veel toegankelijker dan een rechtsgedraaide met in maanlicht geweekte zaden en vlokken in water gebakken havervezelschijf? (ik verzin dit terplekke natuurlijk maar het antwoord is ja toch)

Een aantal van mijn favoriete net-echt-je-mist-hiermee-geen-dierlijke-producten-vervangers:

Kipstukjes van de Vegetarische Slager. Best prijzig, maar voor af en toe het zo waard. Ik maakte er bijvoorbeeld bovenstaande taco’s van sla met kipstukjes mee. Een iets goedkoper en ook lekker alternatief zijn kipstukjes van andere merken zoals Vivera.

Cordon Bleu van Vegafit

Geweldig lekkere plantaardige cordon bleu waar de ‘kaas’ heerlijk uitdruipt wanneer je ‘m aansnijdt. Zoals het hoort! Echt een aanrader.

Plantaardig gehakt van het huismerk van Albert Heijn

Deze om precies te zijn. Heel lekker rul en helemaal plantaardig! Ik maakte er veel gerechten mee. Zoals deze heerlijke bladerdeeg broodjes.

Woezel en pip vissticks

Wat een zalige vissticks, zonder vis natuurlijk! Verkrijgbaar bij Jumbo en ik schreef er hier een review over.

Vegan in de supermarkt

Hier op wateetjedanwel.nl hou ik de producten bij die ik in winkels tegenkom die veganistisch zijn. Ik behandel ze alleen als ik ze daadwerkelijk ook zelf geprobeerd heb. Ik heb het opgedeeld in 3 rubrieken: vegan in de supermarkt, vegan in de Aziatische supermarkt en voor producten uit overige winkels als Action en IKEA zijn er de vegan shoplogs.

Illustratie: Suzanne den Toom

Vegan buiten de deur

Een lastige, maar met een beetje vooraf speurwerk is het in de meeste gevallen te doen: veganistisch eten buiten de deur. Ik hou op deze pagina bij in welke steden ik waar en wat heb gegeten. En je kunt altijd de website HappyCow checken, daar vind je wereldwijde vegan opties, handig op vakantie ook dus!

Inspiratie opdoen

Wil je inspiratie op doen voor vegan maaltijden en snacks? Blader dan eens door mijn eetdagboeken. Wellicht brengt het je op ideetjes!

Nog meer ervaringen, nuttige tips en informatie

Alle artikelen zoals deze over veganisme staan gebundeld op deze pagina. Neem er eens een kijkje. Heb je nog een vraag of iets waar je tegenaan loopt? Je kunt me altijd mailen of een privé berichtje sturen via social media. Ik wil er wel bij vermelden dat ik momenteel véél berichten krijg. Dat vind ik leuk! Heel leuk! Maar dat betekent dus wel dat het iets langer kan duren voor je antwoord krijgt.

Ga je mee doen met de VeganChallenge? Ik wens je heel veel succes. You can do it!

Print Friendly, PDF & Email

Kijk ook eens naar

Deel:
Vorig artikel Volgend artikel

1 reactie

  • Reply Yara

    Wat leuk & informatief om te lezen!
    Liefs,
    Yara

    21 maart 2018 at 15:57
  • reageer