Vegan Challenge: voorbereidingen

Op 1 oktober gaat de jaarlijkse Vegan Challenge weer van start. Deelnemers gaan dan een maand lang de uitdaging aan om veganistisch te eten en drinken. Ik ben al zo’n 28 jaar vegetarisch en ben daar in in kleine stapjes door je jaren heen steeds stricter geworden: zo eet ik niets met gelatine meer, let ik op dierlijke e-nummers en stoffen als schellak, en kies ik (waar mogelijk) kaas met vegetarisch stremsel in plaats van gewone dierlijke. Nu ga ik een stapje verder dus: vegan.

Vegan eten is voor mij al bekend terrein. Regelmatig bereid ik maaltijden waar geen ei, melk of ander dierlijks aan te pas komt. Maar helemaal 100% vegan is wel andere koek: ik vind het spannend. Nu ‘mag’ ik al dat andere ineens niet meer en is het ‘moeten’. Ik weet niet of ik het bij die maand hou, ik denk eerlijk gezegd van niet. Mits het zo goed bevalt natuurlijk wel, maar een heel groot struikelblok lijkt me het sociale. Want sinds ik me voorgenomen heb om dit jaar mee te doen aan deze challenge ben ik menukaarten in cafe’s en restaurants met een ander oog gaan bekijken. Zo kon ik in de restaurants waar ik de afgelopen weken heb gegeten, niet als vega terecht.

Waar zie ik tegenop?
Wanneer ik iets heel graag wil bereiken, doe ik dat met de volle 100%. Dus vertrouw ik er op dat deze uitdaging me gaat lukken maar eerlijk is eerlijk, ik zie op tegen een aantal zaken. Ik ga ze benoemen:

  • Kaas. I love cheese. Zo uit het vuistje, over de pasta, een panini met pesto, tomaat en zozzarella, tosti’s  met kaas… Ik probeer zo veel mogelijk vegetarische kaas te eten, maar buitenshuis is dit op de meeste plekken vrijwel onmogelijk. Veganistische kaas zet ik al helemaal uit mijn hoofd, uit-eten-wise. Maar tijdens de Vegan Challenge wordt het dus volledig kaasloos. Ofwel sausjes met edelgistvlokken ofwel vegan kaas, dat in veel gevallen naar chemisch rubber smaakt. Vegan kaas aanraders zijn dus erg welkom!
  • Melk. Ik drink zelden melk, maar gebruik het wel opgeklopt en warm in de koffie. Ik ben nu al een paar dagen overgestapt op soja melk en hoewel ik het prima te drinken vind, is het wel even wennen.
  • Uit eten. Dat wordt tricky. Zoals ik al schreef, heb ik op de laatste menukaarten die ik in handen heb gehad niet één 100% vegan optie gezien. Dat wordt nog even snel de website van HappyCow doorspitten. Gelukkig woon in een grote moderne stad: in Rotterdam is er vast wel iets te vinden!
    happycow

Voorbereidingen
Een goed begin is het halve werk. Daarom heb ik alvast nagedacht over een aantal dingen:

Koffie
Dagelijks gaan er heel wat bakkies koffie doorheen bij mij. Zonder suiker, maar met opgeklopte warme melk. Ik heb een aantal plantaardige melk soorten getest, hiervan volgt een uitgebreide review en moet eerlijk bekennen dat ik wel moet wennen aan en soy latte. Daarom ben ik nu alvast begonnen zo goed als alleen nog maar sojamelk te drinken, om de overgang minder groot te maken.

Vitamines
Hierbij verwacht ik geen problemen en blijft dat hetzelfde als nu ik vegetarisch leef. Ik heb alleen nogal eens de neiging mijn vitamines compleet te vergeten, dus daar ga ik nu wel strenger op letten tijdens de aankomende maand.

vitamines

  • Ik slik dagelijks vitamines, sowieso de B12 die belangrijk is voor vegetariërs.
  • Daarnaast slik ik hooggedoseerde vitamine C, omdat ik vatbaar ben voor blaasontstekingen en deze vitamine helpt (naar het schijnt) deze te voorkomen.
  • Omega 3 van Testa, dat zijn vegan visolie capsules! Dat lees je goed: vegan visolie. Visolie zonder vis. Yay! Onder andere hier te bestellen.

Recepten
Ik kook al regelmatig vegan, vaak onbewust. Dus daar zie ik ook geen problemen van komen. Er zijn genoeg recepten te vinden en te bedenken waar geen zuivel en ei bij te pas komt. En ik kan altijd het archief van wateetjedanwel te rade gaan! 🙂 Want reken maar dat ik weer een batch van deze lekkere vegan bacon strips ga maken:

facon-bacon-8

En deze vegan kippensoep <3

Vegan kippensoep

En oh ja! Deze vegan versie van de Starbucks lemon cake is zo lekker. Hmm…

Vegan versie van Starbucks lemon cake

Of toch maar weer deze vegan chocolade kokoscake? Keuzes, keuzes…

Vegan kokos chocolade cake

Basis voorraad
Ik ga voor 1 oktober nog even een klein voorraadje aanleggen van sojamelk (AH en Aldi) en uitzoeken welke basisproducten (pasta, brood, broodbeleg) nu precies vegan zijn. Ook koop ik wat extra repen voor tussendoor, zoals deze granola repen van de Aldi.

granola-reep-aldi

Dus, al met al: dit gaat wel lukken. Mijn vriend met wie ik samenwoon wil zo veel mogelijk vegan met me mee doen, al blijft hij als niet-vega(n) gewoon vlees eten buitenshuis of thuis, als hij het zelf bereid. En dat is helemaal prima. Ik ga het in mijn omgeving ook niet van de daken schreeuwen: dit is mijn challenge, mijn keuze en daar hoeft niemand last van te hebben of rekening mee te houden. Nog een paar dagen…ik heb er zin in! Doe jij ook mee?

Print Friendly, PDF & Email
Deel:
Vorig artikel Volgend artikel

4 reacties

  • Reply Claire

    Tof dat je meedoet! Ben benieuwd hoe het gaat. Hou je ook eetdagboekjes bij? 😀

    28 september 2016 at 10:42
    • Reply Suzanne

      Thanks! Ja, die ga ik zeker bijhouden! Spannend hoor, heb er zin in! 😀

      28 september 2016 at 10:53
  • Reply Blondie Kookt

    Succes! Ik heb in april meegedaan en er is veel blijven hangen. Eet nu ongeveer 90% vegan. Kaas kick je uiteindelijk van af, promise! En persoonlijk vond ik havermelk in mijn latte veel lekkerder dan sojamelk. Minder uitgesproken smaak en het schuimt goed op.

    28 september 2016 at 10:47
    • Reply Suzanne

      Goed om te horen! En dank voor de tip, ik ga zeker havermelk proberen.

      28 september 2016 at 10:52

    reageer