Time management – hoe gaat het nu?

Afgelopen oktober reisde ik op een zonnige dag af naar Amsterdam. Naar het mooie Hoxton hotel aan de Herengracht om precies te zijn om daar samen met een aantal andere bloggers een training te volgen op het gebied van time management. Het bleek dat we daar allemaal behoefte aan hadden: meer structuur en de wens om meer gedaan te krijgen in hetzelfde aantal uren. Hoe gaat het nu drie maanden later? Heb ik er blijvend iets aan gehad? Zijn mijn nieuwe voornemens nieuwe gewoontes geworden? Ik vertel het je in dit artikel! 

Terugblikken
Een mooi moment om terug te blikken zo tijdens deze donkere dagen voor kerst. Het jaar is bijna om, nieuwe voornemens worden gemaakt en ik sta nu even stil bij de training dit ik volgde in oktober. Ik wilde op dat moment vooral meer structuur en meer uit mijn uren halen dan tot dusver het geval was. Want hoe vaak het wel niet voorkwam dat er alwéér een dag voorbij was en er nog vele dingen op mijn to do lijstje stonden.

Zaken die ik me voornam om te verbeteren waren:

  1. Ik wil iedere werkdag beginnen met het afhandelen van taken en werkzaamheden waar ik tegen op zie of het minst leuk vind.
  2. Ik wil elke dag werkdag afronden met een to do list voor de dag er na, of in elk geval een lijst met 3 taken die moeten gebeuren, zodat ik het los kan laten tot ik er aan ga beginnen.
  3. Ik wil meer structuur in mijn agenda: ik heb nu een poosje alleen een digitale agenda geprobeerd, maar merk dat het voor mij fijner werkt om het zichtbaar te hebben op papier, een tastbare agenda dus. Na afloop van de cursus heb ik die aangeschaft en wil die gaan gebruiken!
  4. telefoon uit wanneer ik aan werkzaamheden werk waar ik mijn hoofd bij moet houden, zoals het schrijven van artikelen of het uitwerken van recepten.
  5. meldingen van social media en Whatsapp uitschakelen op mijn telefoon en computer
  6. Tijd afblokken in mijn agenda voor zaken die ik al lang van plan ben. Nu ze gewoon te gaan DOEN dus. Onder andere het onder handen nemen van mijn Pinterest account: daar valt veel meer van te maken!

Goed: wat is er van mijn voornemens terecht gekomen en hoe gaat het nu?

1. Begin je werkdag met wat je het minst leuk vindt, deze is goed blijven hangen, zo simpel maar verandert je hele werkdag in een eenvoudige stap. Ik heb gemerkt dat dat echt werkt voor mij. Donkere wolkjes in de vorm van lastige telefoontjes, een mail sturen waar ik tegenop zie, het aanpakken van het probleem ‘geheugen is vol’ op mijn mobiel zodat ik weer foto’s kan maken: wanneer die zijn afgehandeld geeft dat de rest van de dag zo’n ander gevoel!

Blijvende nieuwe gewoonte? JA!

2. Iedere werkdag afronden met een to do list voor de dag er na, of in elk geval een lijst met 3 taken. Dit doe ik af en toe, maar nog niet structureel en ik weet ook niet of ik dat ga doen en of dat noodzakelijk is voor mij. Ik merk dat ik meer houvast heb aan 1 algemene taken/to-do lijst dan ook nog een dagelijkse ernaast.

Blijvende nieuwe gewoonte? NEE!

3. Gebruiken van een offline agenda, een van papier dus. Ik hou ‘m sinds de training bij! Ik heb daarbij meer overzicht dan daarvoor, een planning op papier zien werkt voor mij, op dit moment althans beter dan in een kalender op mijn mobiel.

Blijvende nieuwe gewoonte? JA!

4. Telefoon uit tijdens werkzaamheden waar ik mijn hoofd bij moet houden. Ehm, nee. Ik heb het wel een paar keer geprobeerd, maar dan merk ik dat ik er juíst mee bezig ben. Dwalen mijn gedachten af of er toch niet een antwoord is binnengekomen op die belangrijke mail, bijvoorbeeld. Het werkt voor mij persoonlijk dus beter om ‘m gewoon aan te hebben staan.

Blijvende nieuwe gewoonte? NEE!

5. Meldingen van social media en Whatsapp uitschakelen op mijn telefoon en computer. Dit heb ik gedaan, vooral op mijn mobiel en maakt veel verschil. Ik krijg nu minder meldingen die me afleiden. Wat ik me daarbij ook heb aangeleerd is mails die binnenkomen van lijsten waar ik eigenlijk nooit wat mee doe of iets aan heb, me er direct voor afmelden. Het kost maar een half minuutje maar dan ben ik er, als het goed is, voorgoed vanaf.

Blijvende nieuwe gewoonte? JA!

6. Tijd afblokken in mijn agenda voor zaken die ik al lang van plan ben. Hier is het gewoonweg nog niet van gekomen. Goed voornemen blijft dus onder andere het onder handen nemen van mijn Pinterest account.

Blijvende nieuwe gewoonte? NOG NIET UITGEVOERD!

Conclusie
Ook drie maanden na de cursus kan ik concluderen dat ik veel heb gehad aan deze training. Een aantal tips werken gewoonweg niet voor mij en sommige juist wel. Iedereen is dan ook anders!

Dit artikel is in samenwerking met Het Effectieve Werken geschreven.

Kijk ook eens naar

Deel:
Vorig artikel Volgend artikel

geen reacties

reageer