Time management: ik volgde een training

You have the same 24 hours as Beyoncé. Een waarheid als een koe, maar feit blijft dat ik regelmatig aan het einde van de dag een beetje baal. Ik was zo veel van plan, er zitten zoveel ideeën in mijn hoofd, ik moet nog zoveel doen, ik wíl nog zoveel doen… Help! De kans om een training op het gebied van time management voor bloggers te volgen kwam voorbij en die greep ik dan ook met beide handen aan. In dit artikel vertel ik je hoe die training is gegaan, wat ik er van vond en deel ik de tips en adviezen met je die ik heb opgedaan. Blogger of niet: je zult er vast iets aan hebben! 

Vorige week reisde ik net als een aantal andere leuke bloggers af naar Amsterdam, naar een inspirerende locatie waar de training werd gegeven: in het Hoxton hotel in hartje Amsterdam. De training werd verzorgd door Het Effectieve Werken.

Meer doen met minder afleiding
De training werd gegeven door Martin van Limbeek, die ons na een welkomstwoord vroeg waarom we hier waren en wat hij voor ons kon betekenen deze dag. We hadden allemaal iets gemeen: we wilden meer grip op onze tijd. Meer doen op een dag. Minder afleiding door zaken die ons weerhouden nog beter in ons vak te worden.

Informeel
De cursus had een informele setting wat prettig was. Het was fijn om herkenbare verhalen te horen van de andere dames, die tegen dezelfde zaken aanlopen als ik. De onderwerpen die aan bod kwamen en daarbij de behoeften van ons cursisten bepaalden de gang van de cursus. Zo werd het echt op maat en kregen we informatie die toepasbaar was op ons.

Bruikbare tips
Ik heb aan deze training bruikbare tips en trucs overgehouden, waarvan ik er een aantal in de praktijk wil brengen of inmiddels al heb gedaan. Welke dat zijn? Dit zijn er een aantal:

AFLEIDINGEN
We worden wat afgeleid op een dag met alle letterlijke toeters en bellen om ons heen. Social media, email, telefoon, Whatsapp… Het schijnt dat je nadat je uit je concentratie bent gehaald door zo’n belletje of piepje en je je weer probeert te focussen op waar je mee bezig was, je dat steeds zo’n 20 minuten kost voor je weer helemaal in een flow raakt. ZONDE! Wat te doen? Super logisch, maar je moet het wel even doen:

  • zet je telefoon uit, of op stil. De wereld draait echt wel een uurtje door zonder dat jij in contact staat met alles en iedereen.
  • bewerk de instellingen op je telefoon, pc en andere apparaten die je gebruikt. Zorgt dat er geen pop-ups meer verschijnen onderin je taakbalk op de computer bijvoorbeeld, die aangeven dat er nieuwe email binnengekomen is.
  • beperk het aantal keren dat je je emails checkt tot maximaal een voorgenomen bepaald aantal keer per dag. Niet vaker!

een hele belangrijke reminder hierbij is:

SOMS MOET JE OFFLINE GAAN OM ONLINE BETER TE WORDEN

WAT MOET, DAT MOET
Heb je kinderen die weggebracht moeten worden naar school en later op de dag weer opgehaald? Dat is iets wat gewoon moet gebeuren: sta er niet bij stil, blok het af in je agenda, je hebt er geen invloed op dus accepteer het. Ook andere zaken zoals boodschappen doen, tandarts bezoek: hou er rekening mee met je planning.

BEGIN MET HET MINST LEUKE
Dit is iets wat bij mij echt als meeste is blijven hangen en ik inmiddels eigen probeer te maken: start je dag met het minst leuke op je to do list. Er zijn altijd klussen die je minder aanspreken, of een telefoontje waar je tegenop ziet. Handel die als eerste af, zodat de rest van je dag vrij is voor de zaken waar je wel met enthousiasme tegenaan kan en wil gaan.

ROND JE DAG AF MET EEN TOP 3 AAN TAKEN
En dan één die bestaat uit 3 taken waar je de volgende werkdag mee wil beginnen. Zo blijft dat ook niet in je hoofd hangen en/of op je schouders rusten. Wanneer je die taken hebt genoteerd en ze hebt ingepland, kun je het beter loslaten voor nu.

MAAK EEN PLAN EN HOU JE DOEL VOOR OGEN
Wanneer je een plan maakt en voor je ziet wat je wil bereiken, dan is de kans op slagen groter dan wanneer je als een kip zonder kop aan iets begint.

WAT BEN IK NU ZELF VAN PLAN?
Over enkele maanden praat ik jullie bij over of ik blijvend iets aan de tips en trucs heb gehad uit deze cursus time manegement. Ik ben een aantal dingen van plan, zullen die dan bereikt zijn?

  1. Ik wil iedere werkdag beginnen met het afhandelen van taken en werkzaamheden waar ik tegen op zie of het minst leuk vind.
  2. Ik wil elke dag werkdag afronden met een to do list voor de dag er na, of in elk geval een lijst met 3 taken die moeten gebeuren, zodat ik het los kan laten tot ik er aan ga beginnen.
  3. Ik wil meer structuur in mijn agenda: ik heb nu een poosje alleen een digitale agenda geprobeerd, maar merk dat het voor mij fijner werkt om het zichtbaar te hebben op papier, een tastbare agenda dus. Na afloop van de cursus heb ik die aangeschaft en wil die gaan gebruiken!
  4. telefoon uit wanneer ik aan werkzaamheden werk waar ik mijn hoofd bij moet houden, zoals het schrijven van artikelen of het uitwerken van recepten.
  5. meldingen van social media en Whatsapp uitschakelen op mijn telefoon en computer
  6. Tijd afblokken in mijn agenda voor zaken die ik al lang van plan ben. Nu ze gewoon te gaan DOEN dus. Onder andere het onder handen nemen van mijn Pinterest account: daar valt veel meer van te maken!

Dit artikel is in samenwerking met Het Effectieve Werken geschreven.

Print Friendly, PDF & Email

Kijk ook eens naar

Deel:
Vorig artikel Volgend artikel

1 reactie

  • Reply Mevrouw Marloes

    Zo’n cursus zou voor mij ook zo goed zijn om te volgen, hahah! Ik was altijd goed in plannen, maar het laatste jaar is dat verslechterd. Deze tips zijn dan ook zeker welkom! 🙂

    14 oktober 2017 at 21:58
  • reageer