Eerlijke rozen voor een leefbaar loon

Ik ben dol op planten en bloemen in huis, ze zorgen voor zoveel sfeer! Bloemen, en  dan meestal rozen, koop ik vrijwel altijd in de supermarkt. Lekker makkelijk en voordelig. Maar waar komen die bloemen eigenlijk vandaan?

Wie plukt jouw bloemen?

Wanneer je net als ik je rozen bij de supermarkt koopt, is de kans groot dat deze geplukt zijn door rozenpluksters in Kenia of Ethiopië. Het grootste gedeelte van de werknemers in de Afrikaanse bloemenindustrie is vrouw en zij krijgen te weinig betaald. Zo weinig, dat zij niet in hun basisbehoeften kunnen voorzien.

De gevolgen

De gevolgen voor de rozenpluksters die te weinig verdienen zijn groot. Ze moeten de eindjes aan elkaar knopen om voor zichzelf en hun families te zorgen. Er blijft geen geld over voor gezond voedsel, goede huisvesting en veilig drinkwater. Veel bloemenpluksters staan er alleen voor en zorgen in hun eentje voor hun kinderen.

Small change, big deal

Hivos komt met de campagne Small Change, Big Deal in actie voor deze rozenpluksters en roept kwekers, handelaren, supermarkten en consumenten op om een klein beetje meer te betalen voor de rozen. Al die kleine beetjes bij elkaar, dat bestaat uit zo’n 13 cent per bos, zorgen ervoor dat de rozenpluksters een leefbaar loon zullen ontvangen voor hun werk. Een leefbaar loon is een mensenrecht, dit is afgesproken in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens van de Verenigde Naties. Bekijk de video hieronder:

Voordelen voor iedereen

Wanneer de bloemenpluksters een leefbaar loon ontvangen hebben alle betrokken partijen hier baat bij: allereerst natuurlijk de werkneemsters zelf en hun familie. Vervolgens heeft ook hun omgeving er baat bij, zij zullen zich meer kunnen veroorloven waardoor lokale bedrijven en winkels hier ook van profiteren. Win-win!

  • De bloemenkwekers hebben ook baat bij hogere lonen voor de pluksters. Wanneer hun werknemers een leefbaar loon ontvangen, kunnen zij zich betere voeding en medische zorg veroorloven waardoor ze gezonder en productiever zijn en zich minder hoeven ziek te melden.
  • De supermarkten hebben hier uiteindelijk ook baat bij. Steeds meer mensen zijn zich bewust van wat zij kopen en ook bloemen maken hier onderdeel van uit. Wanneer de bloemen voor een eerlijke prijs betaald zijn maakt dat dat de supermarkt maatschappelijk verantwoord bezig is en dat is gunstig voor het imago.
  • De consument, jij en ik dus: ook wij hebben baat bij het feit dat onze bloemen geplukt zijn door vrouwen die hiervoor een leefbaar loon ontvangen. Jij wilt toch ook geen rozen waarvan ze geplukt zijn door onderbetaalde vrouwen?

Hivos

Hivos is een internationale organisatie die zich inzet voor het aanpakken van allerlei wereldproblemen die te maken hebben met ongelijkheid, discriminatie, machtsmisbruik en overbelasting van onze leefomgeving. Hivos vindt dat ieder mens recht heeft op vrijheid en een waardig leven en komt al jarenlang op voor de vrouwen in de Afrikaanse bloementeelt.

Hallo supermarkt hoe moeilijk het kan het zijn?

Al meer dan een jaar is Hivos met de 8 grootste supermarkten van ons land in gesprek om de lonen van de rozenpluksters leefbaar te maken. Nog steeds is er geen actie ondernomen en daarom heeft Hivos een spel bedacht die heet: hallo-supermarkt-hoe-moeilijk-kan-het-zijn? Dit spel zal vandaag gelanceerd worden en het spel is gewonnen wanneer de eerste supermarkt leefbaar loon voor de rozenpluksters heeft mogelijk gemaakt.

Inzicht in de keten

Belangrijk is in hoeverre de supermarkten inzicht hebben in de keten. Bij wie kopen ze de bloemen? En wie heeft die bloemen geplukt voor welk loon? Hivos heeft de supermarkten een enquête gestuurd met vragen die duidelijk maken hoeveel inzicht de supermarkten hierin hebben. Vijf supermarkten (Albert Heijn, Aldi, Coop, Jumbo en Lidl) hebben hierop gereageerd, de overige drie (Deen, Dirk en PLUS) worden nu opgeroepen om dit ook te doen. Benieuwd naar hoe de supermarkten het ervan af brengt in het spel? Dat kun je hier bekijken!

Dit artikel is in samenwerking met Hivos tot stand gekomen. 

Print Friendly, PDF & Email
Deel:
Vorig artikel Volgend artikel

geen reacties

reageer