Een goede nachtrust: mijn ervaringen en tips

Een goede nachtrust is belangrijk, voor zowel je binnen- als buitenkant. Maar het is niet vanzelfsprekend helaas: wakker liggen, woelen, steeds wakker worden: ik weet er alles van. Gelukkig heb ik de in de loop der tijd meerdere manieren gevonden om mijn nachtrust te verbeteren!

Hoeveel uur slaap is gezond?

Het is belangrijk dat je voldoende uur slaap pakt: je hersenen hebben acht uur nodig om te ontgiften. Een heel interessant onderwerp waar een heleboel bij komt kijken. In het blog van Vitakruid staat een inzichtelijk artikel waarbij dit uitgelegd komt: 5 redenen waarom je lichaam en geest blij zijn met 8 uur slaap per nacht. Ik moet eerlijk bekennen dat het me lang niet iedere nacht lukt om de 8 uur te halen, maar ik kom wel redelijk in de buurt en voel me daar ook heel goed bij!

Magnesium voor het slapen gaan

Magnesium is een onmisbaar mineraal dat we binnen krijgen via onze voeding. Deze vorm heet anorganisch en heeft een lage biologische beschikbaarheid, waardoor ons lichaam het uit voeding slecht opneemt. Omdat magnesium zo belangrijk voor ons lichaam is het verstandig om magnesium als supplement te gebruiken. In dit blog Magnesium innemen voor het slapen? Goed idee! lees je er meer over. Ik kan uit ervaring zeggen dat magnesium voor mij een groot verschil heeft gemaakt wat betreft mijn nachtrust. Voordat ik het als dagelijks supplement begon te gebruiken werd ik af en toe wakker door rusteloze benen, heel vervelend. En inmiddels kan ik mij niet meer herinneren wanneer dat voor het laatst was, magnesium heeft me hierbij geholpen. Zo fijn!

CBD olie

Afgelopen herfst maakte ik kennis met CBD olie. Ik schreef hier eerder het artikel CBD olie: wat het is waarom ik het gebruik en Q&A. CBD olie is een veilig middel dat gunstig kan zijn bij een goede nachtrust. Ik ben een lichte slaper en word van het minst of geringste wakker. Heel vervelend, want een gebroken nacht kan heel vermoeiend zijn. Gelukkig ervaar ik sinds ik CBD olie gebruik een diepere slaap en word ik minder vaak wakker in de nacht. Ik merk overdag dat ik hierdoor een betere focus heb en me beter kan concentreren!

Geen schermen

Beperk je schermtijd tot een minimum voor het slapengaan, het liefst zelfs helemaal niet. Het blauwe licht van schermen verstoort je ritme. Je interne klok geeft je aan wanneer het tijd is om te slapen en wanneer we weer aan een nieuwe dag gaan beginnen. Deze interne klok wordt aangestuurd door het hormoon melatonine wat dan wordt aangemaakt. Het is een belangrijke stof die reageert wanneer het buiten donker wordt: dan weet je lichaam dat het avond is en je over enkele uren gaat slapen. Heb je tot laat in je avond steeds schermen voor je zoals een tv, laptop of mobiel, dan wordt je interne klok verstoord. Je lichaam maakt dan geen melatonine aan en begint hier pas mee wanneer je in je bed ligt. Daardoor kom je moeilijk in slaap. Je kunt dit voorkomen door ’s avonds minimaal 2 uur voor je gaat slapen schermgebruik te vermijden.

Ontspan (offline!)

Vermijd spannende series of films en lees een boek! Zelf merk ik dat ik wanneer ik in bed een boek lees ik niet eens 2 pagina’s haal, dan worden mijn ogen zwaar. Een ideale manier om snel in te slapen voor mij! Pak wel een boek van papier en laat je e-reader liggen, dit heeft te maken met het blauwe licht dat je wilt vermijden zoals je hierboven las. Ook kan muziek luisteren, een warm bad nemen of een korte wandeling maken je helpen voor te bereiden op een goede nachtrust.

Schrijven

Naast lezen is schrijven ook een goede manier om je lichaam en geest voor te bereiden op naar bed gaan. Schrijf alles wat je op dat moment dwars zit van je af. Of ervaar je stress en drukte? Bij mij helpt het om alles letterlijk op een rijtje te zetten. Ik heb dan ook overal lijstjes liggen: van boodschappen tot werkzaamheden: maak er een lijst van en breng het in kaart. Staat het op papier? Dan mag je het voor dat moment loslaten, morgen weer een dag. Tijd om te relaxen, dit seintje pikken jouw hersenen op waarvoor de kans groot is dat je minder gestrest aan je nachtrust begint!

Warme drank

Drink na de middag geen koffie meer. Cafeïne kan ervoor zorgen dat je lastig in slaapt valt. Drink in plaats daarvan theïnevrije thee, er zijn verschillende soorten thee melanges verkrijgbaar die speciaal zijn samengesteld voor een kalmerend effect en relaxed gevoel. Ook fijn om te drinken in de avond is anijsmelk. Dit maak je makkelijk door een anijsblokje op te lossen in warme plantaardige melk.

Luisteren naar een podcast

Een manier voor mij om prettig (en sneller!) in slaap te vallen is het luisteren naar een podcast of praatprogramma op de radio. Enkele favorieten zijn:

  • Nachtzuster
  • Met het oog op morgen
  • Met Groenteman in de kast
  • 30 Minuten Rauw

Dat zijn allemaal prettige podcasts waarin grotendeels gesproken wordt. Interviews, overdenkingen, bellers die inbellen naar de uitzending: heerlijk rustgevend gebabbel waar bij ik in het donker met mijn ogen dicht een tijdje naar luister tot ik in slaap val.

Weet jij nog een tip voor een goede nachtrust? Deel ‘m hieronder!

Dit artikel is in samenwerking met Vitakruid tot stand gekomen.

Deel:
Vorig artikel Volgend artikel

2 reacties

  • Reply Loes Vrancken

    Sinds ik een verzwaringsdeken gebruik slaap ik beter.

    23 december 2022 at 15:25
  • Reply Truus

    Magnesium werd mij ook aangeraden voor mjn spieren en dat heb ik dus een tijdje trouw een uurtje voor het slapen gaan gebruikt. Helaas duurde het een tijdje voordat ik doorhad dat mijn slapeloze/korte nachten werden veroorzaakt door het magnesium. Voor mij werkt dit als een oppepper. Dus nu neem ik het iedere ochtend en kan ik weer heerlijk doorslapen.

    28 december 2022 at 12:00
  • reageer