Zo plan je je maaltijden om yoga te kunnen doen

Weten wat je moet eten voor een yogasessie is altijd een dilemma. Velen van ons hebben moeite om tijd te vinden om goed te eten: we haasten ons ‘s ochtends naar het werk, nemen een snelle lunch, of haasten ons naar huis of naar de yogales. Hoewel we uiteraard weten dat voedsel belangrijk is, geven we geen prioriteit aan gezond eten. Yoga geeft ons ahimsa-training, wat zich meestal vertaalt in geweldloosheid. Dit heeft ook betrekking op onszelf, en het voedsel dat we ons lichaam toedienen. Door het eten van het juiste voedsel krijgen we energie, en het uithoudingsvermogen om voor onszelf en anderen te zorgen.

Ontbijt

Begin met het plannen van het ontbijt: het geeft je de basis voor de rest van de dag. Enkele tips voor eenvoudig ontbijt dat snel klaar te maken is, zijn een kom muesli met sojayoghurt en bessen, of een vloeibaar ontbijt in de vorm van een smoothie met fruit, bessen en sojamelk. Het duurt maar een minuutje om een smoothie te maken, en als je wilt kun je een dubbele portie maken: zo heb je ook nog eens een lekker tussendoortje. Als je een goede routine hebt voor het ontbijt, maar het gevoel hebt dat je elke dag hetzelfde eet, kun je beginnen door elke week een nieuw ontbijt toe te voegen, totdat je elke dag verschillende maaltijden hebt.

Lunch

Begin met het kiezen van een eiwitbron. Veel mensen merken dat eiwitten tijdens de lunch ervoor zorgen dat ze zich ‘s middags voller voelen, en daardoor gemakkelijker weerstand kunnen bieden aan de hunkering naar suiker. Er zijn veel veganistische eiwitbronnen om uit te kiezen, zoals tofu, quinoa of peulvruchten.  De volgende stap is nadenken over wat je daarbij neemt om meer voedingsstoffen binnen te krijgen. Het kan een kant-en-klare salade zijn, wat groenten van de avond ervoor of je kunt een soep maken waarbij je zowel eiwitten als groenten combineert.

Avondeten 

Veel yogalessen worden ‘s avonds gegeven. Daarom moet je beslissen of je wilt eten voor je op je yogamat stapt of erna. Het is heel gebruikelijk dat yogadocenten mensen adviseren om twee uur voor de sessie niet te eten. Maar als je honger hebt wanneer je aan je training begint, of terwijl je yoga doet, laat dat zien dat je eerder moet eten. Je kunt daarbij kiezen voor eiwitten of volkorenproducten, maar het is natuurlijk heel individueel wat en wanneer je moet eten. Probeer, als je ‘s avonds nog yoga hebt gedaan, in ieder geval iets licht verteerbaars te eten voordat je naar bed gaat. Vermijd hierbij geraffineerde koolhydraten zoals witte rijst, brood of koekjes, die een negatief effect hebben op de bloedsuikerspiegel en de slaap of het energieniveau van de volgende dag kunnen beïnvloeden.

Neem de tijd

Met het oog op ahimsa is het goed om te beseffen dat je de tijd moet nemen om te eten voor het fysiologische verteringsproces van je lichaam, en dat je jezelf moet voeden zodat je genoeg energie hebt voor je yoga en om ahimsa te beoefenen. Geef jezelf dus toestemming om de tijd te nemen om goed en op de manier te eten die jij nodig hebt. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Dit is een gastartikel

Deel:
Vorig artikel Volgend artikel

geen reacties

reageer