Vakantie naar Orlando in Florida dag 1 t/m 4

Het was even iets stiller op wateetjedanwel.nl dan gebruikelijk. Dat had een reden: ik was samen met Fabien op vakantie! In deze blog laat ik je zien wat we allemaal meegemaakt hebben. In een apart artikel laat ik binnenkort ook zien wat ik er allemaal gegeten en gedronken heb en geef ik je informatie waar je er allemaal terecht kunt als veganist.

Na lange tijd weer op vakantie

Het was lang geleden dat ik een koffer in pakte. Sterker nog, ik had niet eens een koffer! Mijn laatste vakantie was in 2006, dus werd het echt hoog tijd om er eens even helemaal tussenuit te gaan. Samen met Fabien natuurlijk. Vorig jaar boekten we deze reis en sindsdien was het genieten van de voorpret. De bestemming was Orlando in Florida, de stad waar ik al vaak geweest ben en zo van hou. Vanwege Walt Disney World, maar ook het klimaat, de vriendelijke mensen, de vele leuke dingen die er te doen zijn en de vele herinneringen die ik er heb aan vakanties met familie. Voor Fabien was het de eerste keer dat hij naar Amerika ging: spannend!

De dag voor vertrek – Overnachten op Schiphol

Dag 1 – de heenreis en Magic Kingdom

Dag 2 – Magic Kingdom en Epcot

Dag 3 – Orlando Premium Outlets, Disney’s Hollywood Studios en Magic Kingdom

Dag 4 – Florida Mall, Epcot en Old Town

Woensdag 16 januari 2019

Onze vakantie begon deze dag voor vertrek al door te overnachten in een hotel op Schiphol. Omdat onze vlucht vroeg vertrok en je 3 uur van te voren in moet checken wilden we geen risico lopen om ons of te verslapen of te laat te komen door files of treinvertragingen en kozen daarom om ruim van te voren aanwezig te zijn. Aan het eind van de middag vertrokken we bepakt en bezakt richting Rotterdam Centraal.

Daar stapten we op de trein waarna we zo’n drie kwartier later aankwamen op Schiphol. Ons hotel CitizenM was ongeveer 5 minuutjes lopen vanaf de luchthaven.

De kamer was klein, maar van alles voorzien wat we nodig hadden.

Wel heel apart, zo’n douche en toilet met glazen afscheidingswand zo midden in de kamer!

We zagen er beiden wel erg tegenop: wakker blijven. Want dat was het plan. We moesten om 7 uur al inchecken en je moet er toch niet aan denken dat je je dan verslaapt! Wakker blijven dan maar, met als bijkomend voordeel dat we in het vliegtuig vast als een blok in slaap zouden vallen. Gewapend met blikjes ijskoffie en cola begonnen we aan de nacht. Fabien voor de tv, ik in de weer met nagels lakken en boekjes lezen.

Rozig van de slaap besloten we rond 2 uur maar wat op Schiphol rond te hangen. Wat een aparte sfeer hangt er dan, zo heb ik Schiphol nog nooit gezien. Helemaal verlaten en alle winkels en horeca gelegenheden dicht, op de Burger King na. We liepen wat rondjes en probeerden zo de tijd te doden. Af en toe kneep ik mezelf in mijn arm: we gaan naar Disney. We gaan echt. Naar Disney!

Uiteindelijk is Fabien de hele nacht wakker gebleven en heb ik een klein uurtje een tukkie gedaan. En toen zat de nacht er op: de donderdag was begonnen. Het is zover. We gaan naar Amerika!

Donderdag 17 januari 2019 – dag 1

Allereerst gingen we inchecken waar tot onze verbazing geen mens meer aan pas komt. Je moet tegenwoordig zelf je koffer voorzien van een label en die vervolgens in een soort machine zetten waarna er een luik dichtvalt en je maar hoopt dat je het goed hebt gedaan. Daarna gingen we wat eten. Dat bleek nog lastig. Ik had gehoopt op iets warms als havermout maar helaas, veel horeca gelegenheden waren nog niet open en er waren weinig vegan opties. Gelukkig vond ik bij Starbucks een wrap met falafel en hummus. Niet echt wat ik ‘s ochtends het liefste eet, maar het was tenminste iets. Alles wat ik tijdens de reis en vakantie heb gegeten laat ik dus nog zien in een volgend artikel!

Daarna begon het wachten tot het eindelijk tijd was om te boarden, dat duurde nog wel een paar uur. Terwijl Fabien even zijn ogen sloot keek ik naar de mensenmassa in de ruimte beneden die vanaf onze plekken goed te zien was. Wat een drukte nog zo ‘s ochtends vroeg. Inmiddels begon ik zo suf te worden dat ik met mijn vingers het scherm verderop probeerde te vergroten. Euh, Suzanne, je zit niet op je iPhone. Haha! Slaap doet gekke dingen met je.

Eindelijk! Na het boarden gingen we aan boord van het vliegtuig. Gelukkig waren er veel lege plekken in het vliegtuig en bleef de plek naast ons leeg. Here we go!

Van te voren had ik doorgegeven dat ik veganistische maaltijden en snacks wilde aan boord. Dat was goed geregeld. Het smaakte allemaal erg lekker!

Tijdens de vlucht hebben we veel geslapen, tv gekeken en gelezen. Het ging allemaal nog best snel en voor we het wisten zetten we rond één uur ‘s middags lokale tijd voet op Amerikaanse bodem.

We kwamen eerder aan dan we hadden gedacht en waren hier blij mee, want nu hadden we echt nog wat aan deze dag! Maar helaas, de Amerikaanse douane strooide roet in het eten. Precies toen wij er waren was er de shutdown en dat was te merken. Er stond een enorme rij voor de paspoortcontrole en er waren maar een handjevol loketten open. Uiteindelijk hebben we anderhalf uur in de rij gestaan voor we de luchthaven mochten verlaten.

Buiten aangekomen was het echt een omslag: wat een weer! We waren dit niet meer gewend: warme zonnestralen en een blauwe lucht. Jas uit en snel richting Alamo waar we de huurauto uit mochten kiezen. Dat was uiteraard aan Fabien: hij zou er de hele vakantie mee rijden en ik heb werkelijk niets met auto’s. Als een kind in een snoepwinkel liep hij langs de rij auto’s die netjes stonden te glimmen in de Florida sun. Uiteindelijk werd het deze witte.

Tijdens de rit naar ons resort keken we onze ogen uit. Voor mij zoveel herkenning, voor Fabien alles nieuw. Ons hotel Legacy Vacation Resort was gelegen in Kissimmee en is slechts 10 minuutjes met de auto rijden naar Walt Disney World.

Ons appartement was gelegen in het eerste groene gebouw op de begane grond.

Het resort ligt aan de Bronson Memorial Highway, wat een lange drukke weg is vol leuke restaurants, winkels en attracties. Een ideale locatie.

Orange World waar je terecht kunt voor één van Florida’s bekendste producten: sinaasappelen! Maar ook talloze souvenirs en lekkernijen.

Dit zie je er veel: reclame voor letselschade advocaten. De ene nog dramatischer gebracht dan de ander, heerlijk! 😀

Disneyworld is dichtbij!

Schieten kun je hier bij Machine Gun America

Het resort was prima: we hadden een appartement met slaapkamer, badkamer en woonkamer met kleine keuken. Het personeel was erg vriendelijk en je hebt er gewoon alles wat je nodig hebt. En de locatie is dus helemaal super: overal dichtbij. Na het inchecken gingen we naar ons appartement, even opfrissen en meteen weer de auto in: naar Magic Kingdom!

Walt Disney World

Eerst even wat feiten om je een idee te geven, mocht je nog nooit in Walt Disney World geweest zijn. Veel mensen denken dat het gewoon een pretpark is en dat het alleen leuk is voor kinderen. Dat is zo onterecht, want Walt Disney World is het grootste complex van The Walt Disney Company wereldwijd en een belevenis voor jong en oud. Je kunt het je pas voorstellen wanneer je er zelf bent geweest!

Walt Disney World bestaat uit 4 parken: Magic Kingdom, het bekendste, deze komt qua uitstraling met Disneyland in Parijs in de buurt. Beiden hebben een kasteel, bepaalde overeenkomende attracties, maar dan veel ruimer opgezet. The Magic Kingdom is het populairste park van de vier met jaarlijks ruim 20 miljoen bezoekers. Het is het meest bezochte pretpark ter wereld!

Naast Magic Kingdom is er ook Epcot, Disney Hollywood Studios en Animal Kingdom. De totale oppervlakte van Walt Disney World property zoals dat heet, dus de grond van Disney bedraagt 110 km2 waarvan slechts 1/5 momenteel is bebouwd. Je kunt dus niet zomaar even van het ene naar het andere park lopen. Alles bij elkaar heeft het de grootte van de provincie Utrecht!

Nog even naar Magic Kingdom

Het was inmiddels al bij zessen en het park zou om acht uur dicht gaan. We wilden vanavond dus nog snel even naar Magic Kingdom, om onze toegangspassen te regelen en een klein stukje van de magie alvast mee krijgen. Het was maar een klein stukje rijden tot we al bij de ingang waren van Magic Kingom.

Door Walt Disney World loopt de Monorail: een soort trein die je van het ene naar het andere park vervoert. Ook zijn er diverse stops bij Magic Kingdom waar je kunt uitstappen bij de nabij gelegen Disney resorts, die om een groot meer heen liggen. Om met de auto bij het park Magic Kingdom te komen parkeer je die op het parkeerterrein van de Transportation and Ticket Center (TTTC), hier kun je ook op diverse bussen stappen die je naar allerlei locaties vervoeren op Disney property. Op naar de Monorail dus. Wat onwerkelijk om er weer te zijn!

Magic Kingdom

Als eerste gingen we naar Guest Services om onze tickets op te halen. Je krijgt standaard een pasje, waarmee je toegang krijgt. Dat was al zo, maar wat nieuw is is dat je dat pasje kunt koppelen aan de Magic Band die je apart kunt aanschaffen. Dat is een bandje voor om je pols die qua looks te vergelijken is met een stappenteller. Deze Magic Band kun je vervolgens koppelen aan je toegangskaart via de Walt Disney World app. Ook kun je er je creditcard aan koppelen zodat je met de armband kunt betalen in restaurants en winkels in Walt Disney World. De Magic Bands zijn in veel verschillende uitvoeringen verkrijgbaar en je kunt ‘m zelfs zelf ontwerpen. Ik koos voor de goedkoopste Magic Band: een simpele zwarte.

Om de parken in de komen hoef je vervolgens alleen de Magic Band tegen het speciale toegangspoortje te houden en je vingerafdruk te scannen. Die laatste wordt bij de eerste keer toegang geregistreerd. Superhandig!

Eerst de Magic Band tegen het poortje aan tot de cirkel groen is

Daarna hetzelfde maar dan met je wijsvinger voor de herkenning van je vingerafdruk.

Photopass Memory Maker

Ook schaften we de zogenaamde Photopass Memory Maker aan. Dit is een uitgave van $ 199 maar het wat ons betreft waard. Photopass is een systeem waarbij je door fotograferen door heel Walt Disney World foto’s van jou en je gezelschap kunt laten maken.Ook worden in sommige attracties foto’s van je gemaakt. Deze foto’s kun je per stuk kopen. Met de Memory Maker betaal je 1 bedrag waarbij je zoveel foto’s kunt laten maken als je wilt. De foto’s op de Photopass Memory Maker kun je dan vrijwel direct bekijken via de Walt Disney World app, waarna ze nog 45 dagen te downloaden zijn. Leuke extra: soms laten fotografen je een pose aannemen of een bepaald gezicht trekken. Daarna bewerken ze je foto met leuke toevoegingen zoals een Tinkerbell die in je opengevouwen hand zit.

Ook kun je via de app fast passes reserveren, waardoor je lange rijen kunt vermijden en vrij snel door kunt lopen bij populaire attracties en je kunt er ook mee reserveren in restaurants en zelfs van te voren eten en drinken bestellen.

Button

Fabien kreeg een button met daarop vermeld dat het zijn eerste bezoek was. Hier kun je om vragen en is helemaal gratis! Wanneer je de button draagt wordt je aangesproken door cast members (zo heten medewerkers in Walt Disney World) en er zijn verschillende buttons verkrijgbaar, voor wanneer je jarig bent, een jubileum viert of net getrouwd bent bijvoorbeeld. Zo’n leuk detail!

Magic Kingdom

De bekende geur van popcorn, de lichtjes overal en het prachtige enorme kasteel in de verte: Magic Kingdom, we zijn er! Wat heerlijk om hier weer te lopen op Main Street USA. Aan het eind rechts zat vroeger Main Street Bakery, nu zit er een Starbucks. Dat was het enige verschil dat ik opmerkte na de vele jaren geleden dat ik hier voor het laatst was.

Fabien vond het ook helemaal te gek en keek zijn ogen uit.

Na een uurtje gingen we weer terug naar ons resort om daar in een diepe slaap te vallen.

Vrijdag 18 januari 2019 – dag 2

De eerste echte dag van onze vakantie hier! Gelukkig hebben we van een jetlag van de heenreis weinig gemerkt en werden we vroeg maar uitgerust wakker. Het scheelt dat we in het vliegtuig veel hebben geslapen. Als eerste gaan we ontbijten bij een IHOP in de buurt, een keten die all day breakfasts serveert. In het filiaal waar wij waren zelfs 24 uur per dag, 7 dagen per week.

Leuk om mee te maken, zo’n typische Amerikaanse eetgelegenheid!

Er stond maar 1 veganistische optie op de kaart: hash browns met spinazie. Fabien at wafels, dat had me ook wel lekker geleken maar helaas. Toch smaakten de hash browns erg goed, de combinatie met de spinazie is er een om thuis na te maken!

Na het ontbijt reden we langs Starbucks. Ik had online veel gelezen over het drankje Pink Drink wat we hier in Nederland (nog) niet hebben. Het drankje is op basis van aardbeien en kokosmelk en vegan. Uiteraard wilde ik dat wel proberen!

Ik vond het echt superlekker. Het is een heel fris en zoet drankje dat me doet denken aan Fristi. Ook zitten er gevriesdroogde aardbeien door. Yummy! Ook deze ging op mijn thuis na te maken lijst. Daarna reden we naar Magic Kingdom.

Na het parkeren liepen we niet naar de Monorail om naar het park te gaan, maar gingen we naar het resort dat er op loopafstand ligt: het Polynesian Resort.

In dit Disney resort heb ik drie keer vakantie gevierd met mijn familie. Ik zag er tegenop, want dit was de eerste keer dat ik hier was zonder mijn moeder die in 2015 is overleden. Er kwamen dan ook tranen toen ik voor het eerst het resort weer in het echt zag. Zo onwerkelijk na al die jaren en onveranderd! Wat miste ik mijn lieve moeder hier. Wat zou ze het fantastisch hebben gevonden dat ik hier nu was met Fabien.

De kamers naast elkaar waar we met de familie verbleven jaren geleden:

Het was bijzonder, emotioneel maar vooral fijn om hier even geweest te zijn. Vanaf het resort namen we de Monorail naar de Magic Kingdom.

Echt the Happiest Place on Earth! Voor ons wel in ieder geval. En wat hadden we geluk met het weer!

Lunch met een overheerlijke vegan hotdog met uitzicht op het kasteel. Wat een happy moment!

Na een uurtje of twee pakten we de Monorail naar Epcot: één van de andere parken van Walt Disney World. In Epcot staat vooral technologie centraal. Ook is er een groot meer waarom allerlei landen zijn nagebouwd, dat is mijn favoriete gedeelte van het park. Heerlijk om er weer te zijn en voor Fabien ook nu weer vele nieuwe indrukken erbij. Zoals het kasteel in Magic Kingdom symbool staat voor het park, zo staat Spaceship Earth dat voor Epcot: een enorme grote bol aan het begin van het park dat ook een attractie is genaamd Spaceship Earth.

Zo blij om hier weer te zijn!

In Epcot is er een grote Coca Cola winkel waar je allerlei soorten drankjes van Coca Cola uit de hele wereld gratis mag proeven. Zo leuk!

En toen kwamen we aan bij Epcot World Showcase: daar waar de 11 landen zijn nagebouwd in het klein. Zo loop je van Canada naar het Verenigd Koningkrijk en vervolgens via Frankrijk naar Marokko. Ieder land laat de bekendste iconen zien zoals de Eiffeltoren van Parijs en een Britse pub. Ieder land heeft ook een eigen winkel waar je souvenirs en snacks kunt kopen die echt uit de landen zelf komen. Zo ontzettend leuk! Japan is mijn favoriet met veel aparte kawai en cute spulletjes.

Inmiddels was het al donker geworden en gingen we in nog een paar attracties zoals Mission: SPACE. Ik wist niet zo goed wat dat was, ik dacht: leuk, beetje de ruimte in in zo’n karretje. Eh. Not. Het is maar goed dat ik het niet van te voren wist, want dan had ik het niet aangedurfd denk ik. Wanneer je in de rij gaat staan kun je kiezen voor 2 opties: een groene of oranje kaart. De groene kans is de minder intensieve versie en de oranje staat voor de intensere variant. Voor ik het wist stonden we in de oranje rij.

In de attractie staat een simulator centraal waarbij je zogenaamd op missie naar Mars gaat. Niks geen karretje: je gaat met 4 personen tegelijk naast elkaar een soort krappe droogtrommel in, die tijdens de rit je laat voelen hoe het is om gelanceerd te worden. De g-krachten kunnen oplopen tot 2,5 G. En dat is hard. Tijdens de filmpjes die we te zien kregen in de rij begon ik het een beetje benauwd te krijgen. Wat stond me te wachten? Toen ik zag waar we in moesten kreeg ik het echt benauwd. Zo krap! Help! Toch zette ik door. Het was kennelijk aan me te zien dat ik het eng vond, voordat een cast member de cabine afsloot keek hij me aan en vroeg ‘are you okay?’ ik kon niet anders dan van ja knikken. Ik kan dit.

De attractie is heftig. Maar achteraf gezien vooral omdat ik geen idee had wat me te wachten stond. Je wordt echt goed heen en weer geschud en gelanceerd met een enorme kracht. En dat terwijl je alsmaar blijft zitten op je plek in die kleine ruimte. Heel bijzonder. Achteraf las ik dat er zelfs 2 mensen overleden zijn in deze attractie, omdat het hen teveel werd. Gelukkig maar dat ik dit las achteraf, want ik had er dus echt niet in gegaan met die kennis! Ik zou er nu ik weet wat je te wachten staat echter wel nog een keer in willen. Omdat ik nu zo vreselijk bang was voor een paniekaanval hield ik mijn ogen stijf dicht en probeerde aan andere dingen te denken (Pink Drink! Straks Pink Drink!) en heb ik visueel niets meegekregen van alles. Aanrader? Absoluut, maar weet dat het een heftige ervaring is!

Spaceship Earth ziet er ‘s avonds prachtig uit zo met die mooie kleuren. Dag 1 zat er alweer op: het vloog voorbij!

Zaterdag 19 januari 2019 – dag 3

Na een goede nachtrust vertrokken we als eerste richting de Starbucks vlakbij ons resort: dit werd onze local voor de rest van de vakantie om elke avond en vaak ‘s avonds nog koffie en Pink Drinks te halen. Thuis had ik op mijn telefoon van te voren al de app van Happy Cow geïnstalleerd. Daarop kun je overal ter wereld zien welke vegetarische en veganistische opties er in de buurt zijn. Ik had er meer van verwacht: lang niet alles blijkt er in te staan. Ik kom er achter dat Happy Cow strenge eisen stelt aan de eetgelegenheden. Zo zul je er niets van grote ketens vinden die meer dan een bepaald percentage aan vleesgerechten op het menu hebben staan of die bijvoorbeeld lam serveren. Jammer, want ik wil ook die verkennen ondanks dat! Uiteindelijk heb ik meer ontdekt door te zoeken via Google dan via de app.

Volgens Happy Cow zou Panera Bread diverse vegan opties hebben op het menu. Gelukkig kan ik trouwens rekenen op het begrip en geduld van Fabien hier in: het is niet altijd leuk voor hem om steeds maar te moeten zoeken naar vegan opties voor mij, maar hij vindt het geen probleem en wil hier ook wel iets eten. Ik had achteraf gezien thuis mijn huiswerk vooraf beter moeten doen door precies uit te zoeken waar ik allemaal terecht kon, maar had dus gehoopt dat de Happy Cow app me dat steeds ter plekke zou vertellen.

Eenmaal bij Panera Bread blijken de vegan opties enorm tegen te vallen. Het meisje dat me te woord staat is zelf ook vegan en raadt me de bagel met avocado aan. Lekker, maar niet ‘s ochtends. Als enige andere optie kon ik kiezen voor de steelcut oats die dan gemaakt zou worden met water in plaats van met melk en geserveerd met aardbeien en pecans. Dat klonk goed. Het werd echter het culinaire dieptepunt van deze vakantie. Gortdroge en plakkerige havermout met 2 koude, harde aardbeien in stukjes en een paar pecans. Er was geen maple syrup, dus strooide ik maar wat rietsuiker erover. Wat een teleurstelling!

Oh well. Op naar de winkels: we gaan naar de Orlando Premium Outlets die zijn gelegen aan de International Drive!

Helaas blijken we niet de enige, het parkeren van de auto blijkt een lastige. Er zit bijna niets anders op dan te parkeren in het gedeelte dat niet gratis is. Dat kost $ 10 dus mocht je van plan zijn om er ook naar toe te gaan is dat wel iets om rekening mee te houden. Wat ons betreft het waard, want het is een mooie mall met zo’n 180 winkels.

Disney’s Hollywood Studios

Nadat we uitgewinkeld waren stapten we weer in de auto en reden we naar Disney’s Hollywood Studios. De laatste keer dat ik in Walt Disney World was heette dit park nog MGM, tot het in 2008 de nieuwe naam kreeg. In dit park staan Hollywood films, series en muziek centraal en zijn er attracties die daarmee te maken hebben.

Deze nieuwe attractie rond Star Wars wordt later dit jaar geopend

Dit is zo’n leuke attractie: Muppet*Vision 3D!

En toen was het alweer etenstijd! We besloten om te eten bij ABC Commissary waar er verschillende vegan opties waren.

Ik koos de Beyond Meat burger met patat en cola. Lekker!

Na het eten wandelen we wat rond en komen deze originele Gremlin tegen. Bizar dat ik die film als kind keek en ik nu oog in oog sta met de Gremlin die in de film is gebruikt!

Gewoon omdat het kan, gaan we na ons bezoek aan Disney’s Hollywood Studios nog even naar Magic Kingdom. Dat is het grote voordeel van Park Hopper Tickets. Dit houdt in dat je op een dag alle vier de parken in kunt met hetzelfde ticket. Zo fijn!

We zijn net op tijd om nog een beetje van het vuurwerk te zien, dat iedere dag wordt afgestoken. Prachtig!

We gaan naar een attractie die ik zo mooi vind: Walt Disney’s Carousel of Progress. Daar draait alles rond een Amerikaans gezin dat je volgt vanaf 1900 tot de 21e eeuw. Het is zo leuk om alle veranderingen door de tijd te zien!

Het is één van de oudste attracties in Walt Disney World en er gaan verhalen dat dit de favoriete attractie zou zijn van Walt Disney zelf en dat hij vond dat deze nooit zou mogen sluiten. Ik ben het met hem eens, al mag ‘ie wel een update krijgen. De eind scene speelt zich af in de jaren 00’s en is nog precies zoals ik ‘m zag toen ik hier voor het laatst was.

Daarna gaan we in een andere leuke attractie: Pirates of the Caribbean.

Zondag 20 januari 2019 – dag 4

We gaan ‘s ochtends naar de Florida Mall, een groot overdekt winkelcentrum met veel parkeergelegenheid.

Binnen is er ook een food court: allerlei eettentjes met veel plek om te zitten. Ideaal, want zo kunnen we allebei eten wat we willen!

Ik koop een vegan Caesar salade bij UGrean. Best prijzig, ruim 10 dollar maar het zo waard. Deze salade heb ik inmiddels thuis nagemaakt en behoort tot één van mijn favorieten!

Na het winkelen gaan we naar Epcot.

We gingen naar onder andere The Land, waar je kunt zien hoe Disney allerlei groenten en fruit verbouwd. Leuk detail is dat dit voedsel wordt gebruikt voor de gerechten in de restaurants in Walt Disney World!

Daarna gaan we nog even naar Old Town. Dat is een soort klein pretpark op zich, vlak bij ons hotel. Het is koud, het miezert en het is heel stil. In de zomer is het hier altijd heel druk en levendig, nu lastig voor te stellen!

Klik hier voor het volgende deel.