Turks brood met scrambled tofu

Wat een zalig broodje: Turks brood gevuld met scrambled tofu, hummus en allerlei groente! In dit artikel laat ik je zien hoe je een versie kunt maken van scrambled tofu die wat mij betreft het dichtste bij de versie met eieren komt. 

Al eerder maakte ik scrambled tofu, maar deze versie is het lekkerst. Ik heb er namelijk kala namak aan toegevoegd: dit goedje heeft een zwavelachtige geur die op ei lijkt. Door kurkuma (geelwortel) toe te voegen krijgt het ook nog eens een mooie gele kleur en dat in combinatie met de rest van dit heerlijke broodje zorgt ervoor dat je als veganist écht niks hoeft te missen: beloofd! Kala namak, ook wel zwart zout genoemd is echt zoiets waar je heel lang mee doet. Je hebt maar een heel klein beetje nodig voor een echte ei geur en smaak. Ik moest er eerst niet zoveel van hebben, maar sinds ik veganistisch eet ben ik het steeds meer gaan waarderen. Kala namak kun je online kopen en in sommige natuurwinkels en toko’s.

Ingrediënten
blok tofu naturel
flinke snuf kurkuma (geelwortel)
kala namak, hoeveelheid naar smaak
eventueel curry- en chilipoeder naar smaak
olie, om te bakken
Turks brood
babyspinazie
hummus
komkommer, in plakjes
tomaat, in plakjes
alfalfa

Bereidingswijze

  • Laat het blok tofu uitlekken en wikkel in een schone theedoek of keukenpapier. Leg het op een bord en leg er een tweede bord op en laat er iets zwaars op rusten. Op deze manier wordt er zoveel mogelijk vocht uit het blok tofu geperst. Laat dit een half uurtje staan en dep het blok tofu extra droog.
  • Verbrokkel de tofu met je handen in kleine stukjes en doe deze in een schaal.
  • Voeg de kurkuma toe tot het de gewenste gele kleur heeft. Voeg dan de kala namak toe, hoeveelheid naar smaak. Ik gebruikte op 1 blok tofu ongeveer 2 theelepels. Roer alles goed door en voeg naar smaak wat curry- en chilipoeder toe.
  • Verhit wat olie in een wok of hapjespan en bak de tofu een minuut of 5 op hoog vuur, goed blijven omscheppen.
  • Snij het Turks brood doormidden en smeer er een laagje hummus  op. Beleg met de babyspinazie, komkommer, tomaat, alfalfa en de tofu.

Nog meer lekkere beleg ideetjes? Klik hier!

Print Friendly, PDF & Email

Kijk ook eens naar

Deel:
Vorig artikel Volgend artikel

geen reacties

reageer