Niet-vegan gerechten veganizen: mijn tips en trucs!

Als je mij langer volgt weet je vast wel dat het liefste dat ik in de keuken doe is het veganizen van gerechten, oftewel een veganistische versie maken van een gerecht of snack dat dat van oorsprong niet is. Zo staan er inmiddels vele recepten hier op de website in allerlei categorieën, van Boeuf  Bourguignon tot Vienetta en van McKroket tot kruidenboter. In dit artikel vertel ik je er meer over en laat ik je een paar tips zien hoe je een niet-vegan gerecht kunt veganizen.

Kijk verder dan vegan

Zoek je recepten? Uiteraard vind je er hier op wateetjedanwel.nl velen 🙂 maar natuurlijk zijn er daarnaast eindeloos veel websites en tijdschriften vol lekkere recepten. Beperk je niet tot alleen vegan aan te vinken op recepten websites, maar bekijk ook eens vegetarische recepten. Vaak zijn deze recepten van zichzelf al voor het grootste gedeelte veganistisch en hoef je slechts één of twee ingrediënten te vervangen. Zo kwam ik het recept voor falafel met auberginerijst tegen op de website van Jumbo en het water liep me meteen in de mond. Wat een goed idee om rijst te koken op die manier, dat ga ik onthouden! Om dit recept te veganizen hoefde ik simpelweg alleen de Griekse yoghurt te vervangen en mijn favoriete alternatief daarvoor is Alpro Go On.

Veganize!

Wat ik zo leuk vind aan het veganizen is omdat ik ermee kan laten zien dat je als veganist werkelijk niets hoeft te missen. Ik kan ermee aantonen dat bijvoorbeeld eieren overbodig zijn in de keuken, alleen al als het aankomt op baksels. Eieren zijn zo goed te vervangen, ook voor mensen die niet veganist zijn is het handig om te weten dat het vervangen van 1 ei bijvoorbeeld simpelweg kan door 60 ml. (oftewel 1/4 cup) appelmoes te gebruiken! Ik heb dan ook standaard appelmoes in huis, want dat is mijn favoriete ei-vervanger. Ben je benieuwd naar waar je nog meer ei mee kunt vervangen? Kijk dan naar dit artikel waar ik het uitvoerig op een rij heb gezet. En ik laat je daarin zien dat je zelfs een gebakken én gekookt eitje kunt nabootsen. Eggcellent!

Bijna overal is een vervanger voor

Wat een tijd om te leven: anno 2020 kun je in de supermarkt terecht voor een plantaardige tegenhanger in vrijwel iedere categorie. Plantaardige slagroom? Check. Plantaardig roomijs? Jazeker, welke van de vele smaken wil je? Ook op het gebied van kaas worden de assortimenten in de supermarkt steeds meer uitgebreid met vegan varianten. Zo kun je nu zelfs een heus blok Parmezaanse kaas kopen en plakjes cheddar. In die zin kom je qua veganizen al zo ver: door het simpelweg vervangen van het dierlijke ingrediënt door een plantaardige.

Enkele tips op een rij

Hieronder laat ik je een aantal van mijn favoriete vervangers zien.

  • eieren in baksels zoals cake: 1/4 cup (60 ml.) appelmoes per ei dat je wil vervangen
  • ei om bijvoorbeeld bladerdeeg te bestrijken voor het bakken: ongezoete plantaardige melk zoals sojamelk
  • vleesvervanger voor vlees dat ‘uit elkaar valt’ zoals stoofpotjes: jackfruit (lees er hier meer over)
  • vleesvervanger voor vlees dat stevig blijft zoals Boeuf Bourguignon: Textured Vegetable Protein (lees er hier meer over)
  • gehakt: van verschillende merken is er veganistisch gehakt verkrijgbaar, in rulle vorm voor bijvoorbeeld pastasaus en in vastere vorm voor bijvoorbeeld soepballetjes. Ook kun je gehakt vervangen door een mengsel op basis van zwarte bonen en walnoten, kijk daarvoor hier voor het recept.
  • kip: van verschillende merken zijn er plantaardige stukjes kip verkrijgbaar. Deze zijn naast het bakken ook heel geschikt om vegan kippensoep mee te maken, kijk hier hoe ik dat deed.
  • roomboter: dit kun je vervangen door vegan margarine of door Flora, de veganistische variant van roomboter die verkrijgbaar is in de meeste supermarkten.
  • runderbouillon: dit kun je vervangen door groentebouillontabletten. Lees wel goed de ingrediënten, want sommige blokjes bevatten melk.
  • gelatine: een plantaardige variant op gelatine is agar agar. Het heeft wel een sterkere werking dan gelatine, dus je kunt het niet 1 op 1 vervangen. Lees er hier meer over.
  • honing: is prima te vervangen door agave siroop of maple syrup.

Dit artikel is in samenwerking met Jumbo tot stand gekomen.

Print Friendly, PDF & Email
Deel:
Vorig artikel Volgend artikel

geen reacties

reageer